Ir al contenido principal

Tintín i l'Imperialisme

Benvinguts de nou al meu blog!

En aquesta ocasió us presento un tema molt interessant que hem estat desenvolupamt les darreres setmanes. A classe hem treballat l'Imperialisme (s.XIX) d'una manera ben original i curiosa. Deixeu explicar-me.

És probable que alguns de vosaltres hagueu llegit o com a mínim, sentit a parlar dels famosos còmics de Tintín, un jove periodista que viu aventures arreu del món, i que justament està ambientat en l'època del colonialisme Europeu. Doncs bé, una de les obres més conegudes i polèmiques de l'escriptor de Les Aventures deTintín, Hergé, parla precisament de l'Imperialisme europeu al Congo Belga. Aquest còmic s'anomena Tintín al Congo. La nostra tasca no era senzilla; haviem d'analitzar una vinyeta en concret del còmic que ens cridés l'atenció especialment, i buscar una semblança directa amb un aspecte de l'Imperialisme. Quasi totes les vinyetes mostraven un fet que anava completament lligat amb aquest, però haviem de prestar molta atenció al més mínim detall, ja que podia tenir un significat en concret.

La vinyeta que vaig escollir era la següent:

Resultat d'imatges de tintin1a vinyeta de la pàgina 20. En el dibuix, es mostra un paisatge boscós, amb molta vegetació. Observem un grup de persones negres adreçant-se, enfadats a Tintín. Al fons es veu una locomotora oxidada i destrossada, tumbada al terra. 
Tots els negres vesteixen d'una manera característica i peculiar. N'hi ha un, per exemple, que porta un barret, una jaqueta militar amb medalla, pantalons curts, botes i una espasa partida a la mà. El mateix passa amb un altre home negre, que porta un barret aixafat, una corbata i unes faldilles de dona.

Com acabeu de llegir, primer de tot vaig descriure al detall la imatge de la vinyeta, sent el màxim objectiu possible. Fet això, havia de relacionar algunes característiques de l'Imperialisme amb la imatge. Abans però, també vaig redactar un full on explicava els principals fets més rellevants d'aquest període. En el meu cas, vaig poder lligar la imatge amb 3 característiques concretes de l'Imperialisme: l'aculturació, el control econòmic europeu sobre els territoris colonials i finalment, el racisme.
Aquest ha estat un treball molt interessant, curiós i a la vegada didàctic que ens ha ajudat a comprendre molt millor com era l'Imperialisme i com era reflexat en la societat de l'època. 
De nou, moltes gràcies per la vostra atenció i fins la pròxima!

Comentarios

Entradas populares de este blog

El paper de la dona durant la Segona República i Guerra Civil espanyola (1931-1939)

Bon dia a tots i a totes! El passat 8 de març, es celebrà arreu del món el Dia Internacional de la Dona . El moviment feminista s’organitzà i sortí massivament al carrer, amb consignes i crits de llibertat, i amb protestes contra les desigualtats entre homes i dones, que actualment segueixent representant un greu problema en els àmbits laborals i socials de gran part dels països de tot el globus. Aprofitant l’ocasió, avui em disposo a fer una repassada al paper de la dona durant un dels períodes més conflictius de la nostra història contemporània. A l’inici de la Segona República, la dona espanyola accedí per primera vegada a la seva història al dret universal de votar. La rellevancia de la dona al món educatiu durant la Segona República  fou molt important. Tant l’esquerra com la dreta consideraven inicialment que la dona no estava preparada per poder exercir aquest dret. Polítics de tots els colors van posar-ho difícil a les dones perquè poguessin accedir als drets...

La reforma educativa i cultural de la Segona República

Benvinguts de nou al meu blog! Després d’una llarga inactivitat, m’agradaria primerament disculpar-me per aquest temps sense publicar res, però avui per fi puc reprendre la meva pàgina. Durant aquests mesos, a classe hem estudiat La Restauració del s:XIX, els inicis del Catalanisme, la Dictadura del Gneral Primo de Rivera, i actualment, estem analitzant les característiques de l’etapa de la Segona República Espanyola (1931-1936). Com normalment fem, per grups ens vàrem organitzar per estudiar les diferents mesures adoptades pels governs republicans respecte les diverses crisis polítiques, econòmiques, militars i educatives en què es trobava immers el país. El nostre grup s’encarregà d’investigar les les mesures que optà el govern pel que fa a l’educació i cultura. Primer de tot, analitzem primer el context històric. Durant el primer terç del s. XX, un 50% de la població espanyola era analfabeta. Aquest percentatge es va reduïr progressivament fins a l’inici de la Segona ...