Ir al contenido principal

L’Espanya del s.XVIII i XIX

Salutacions a tots i a totes de nou!

Avui em proposo fer una introducció dels primers temes que hem desenvolupat a classe i tractar-ne un específicament, que hagi despertat la meva curiositat i interès. Com faig sempre, presentaré primerament els diferents temes tractats a l’aula des de l’inici de curs.

El primer fet històric destacat que vam estudiar a classe va ser la Guerra de Successió Espanyola (1701-1713) i les conseqüències que aquesta va generar vers el sistema polític, social i econòmic tradicional, amb l’arribada de la Dinastia Borbó al regne d’Espanya i amb l’aplicació del Decrets de Nova Planta i l’absolutisme. També ens vam centrar en la resistència a l’oposició borbònica a Catalunya, ferotge i persistent fins a 1714, que culminà amb la caiguda de Barcelona.

L’establiment de la monarquia borbònica a Espanya va suposar un arrelament de l’absolutisme en la societat espanyola de l’època i l’endarreriment en camps com ara l’economia, la política o les innovacions científiques respecte països com França o els Estats Units, que a inicis del s.XIX ja havien introduït les idees il·lustrades.

L’hegemonia monàrquica a Espanya començarà a trontollar l’any 1808, quan Napoleó, juntament amb el seu germà, Josep Bonaparte inicien la invasió del territori espanyol, i provoca l’exili de Carles IV, monarca del regne d’Espanya.  S’inicia d’aquesta manera la Guerra d’Independència (1808-1814).

Amb Napoleó, les idees il·lustrades accedeixen a la Península Ibèrica, i un sector de la població espanyola les accepta i defensa. En acabar la guerra, el 1814, Ferran VII retorna a Espanya com a nou rei, i de nou, restaura l’absolutisme.

És en aquest punt, on els conflictes interns a Espanya mostren la seva primera aparició, i els sectors liberals del país, favorables a la creació d’una Constitució i d’una monarquia parlamentària, prenen la iniciativa amb l’objectiu d’obtenir poders polítics. Els pronunciaments militars i revoltes populars seran les eines més emprades per a mostrar les insatisfaccions generals durant aquest segle.

Aquests conflictes interns es generalitzen i exploten finalment amb la coronació d’Isabel II com a reina d’Espanya, l’any 1833. En aquest moment, comença la primera Guerra Carlina, que enfronta a partidaris de l’absolutisme i de Carles Maria Isidre com a successor legítim al tro d’Espanya, i isabelins, liberals i defensors de la reina Isabel II. 

Fins a 1868, a Espanya es creen institucions com el Congrès dels Diputats i es formen governs liberals, progressistes i unionistes, amb ideologies diverses. 

Finalment, i amb l’abdicació d’Amadeu I l’any 1873, es forma la Primera República Espanyola, que suposarà un fracàs per a la constitució del nou sistema estatal.

Durant tot aquest procés de modernització, els antics estaments de l’Antic Règim es dissolen per donar pas a les noves classes socials, formades pels nobles terratinents, l’alta burgesia, l’aristocràcia I el proletariat.

Explicats d’una manera més o menys breu els cinc temes realitzats a classe, m’agradaria comentar breument el concepte de la Guerra de Successió Espanyola i la posterior ocupació política, econòmica, social I militar sobre territoris com Catalunya. La veritat és que de tot el temari tractat a l’aula, la Guerra de Successió és l’apartat del qual ja en coneixia molta informació I estudiar-la de nou, ha representat un repàs del que ja havia fet anteriorment. 

Durant les darreres setmanes, sovinteja l’ús de la repressió posterior a l’ocupació borbònica a Catalunya a partir de l’11 de setembre 1714 com a mètode de comparació vers l’actual situació política que afecta el nostre país, submergit en una profunda crisi social. 
Resultat d'imatges de guerra de sucesion
Després d’analitzar el conflicte de 1714, val a dir que la preocupació actual per una possible intervenció per part del govern espanyol amb un caràcter repressiu contra les institucions i mitjans públics catalans ens pot recordar l’aplicació dels Decrets de Nova Planta de 1714, que pretenien la unificació I centralització del regne d’Espanya, l’abolició de les institucions catalanes o la prohibició de la llengua catalana. Tanmateix, els contextos són totalment diferents I poc equiparables. Seria molt subjectiu afirmar que Catalunya es troba actualment sotmesa a una situació semblant a la de 1714.

És evident però, que una part important de la societat catalana té un sentiment d'identitat nacional propi, i que aquest ha estat fruit d'un llarg procés de gestació, que començà amb la Guerra de Successió Espanyola, I que ha accentuat l’actual malestar I insatisfacció del sobiranisme català

Bé, això és tot per avui. Espero retrobar-vos de nou ben aviat.

Comentarios

Entradas populares de este blog

El paper de la dona durant la Segona República i Guerra Civil espanyola (1931-1939)

Bon dia a tots i a totes! El passat 8 de març, es celebrà arreu del món el Dia Internacional de la Dona . El moviment feminista s’organitzà i sortí massivament al carrer, amb consignes i crits de llibertat, i amb protestes contra les desigualtats entre homes i dones, que actualment segueixent representant un greu problema en els àmbits laborals i socials de gran part dels països de tot el globus. Aprofitant l’ocasió, avui em disposo a fer una repassada al paper de la dona durant un dels períodes més conflictius de la nostra història contemporània. A l’inici de la Segona República, la dona espanyola accedí per primera vegada a la seva història al dret universal de votar. La rellevancia de la dona al món educatiu durant la Segona República  fou molt important. Tant l’esquerra com la dreta consideraven inicialment que la dona no estava preparada per poder exercir aquest dret. Polítics de tots els colors van posar-ho difícil a les dones perquè poguessin accedir als drets...

La reforma educativa i cultural de la Segona República

Benvinguts de nou al meu blog! Després d’una llarga inactivitat, m’agradaria primerament disculpar-me per aquest temps sense publicar res, però avui per fi puc reprendre la meva pàgina. Durant aquests mesos, a classe hem estudiat La Restauració del s:XIX, els inicis del Catalanisme, la Dictadura del Gneral Primo de Rivera, i actualment, estem analitzant les característiques de l’etapa de la Segona República Espanyola (1931-1936). Com normalment fem, per grups ens vàrem organitzar per estudiar les diferents mesures adoptades pels governs republicans respecte les diverses crisis polítiques, econòmiques, militars i educatives en què es trobava immers el país. El nostre grup s’encarregà d’investigar les les mesures que optà el govern pel que fa a l’educació i cultura. Primer de tot, analitzem primer el context històric. Durant el primer terç del s. XX, un 50% de la població espanyola era analfabeta. Aquest percentatge es va reduïr progressivament fins a l’inici de la Segona ...

Tintín i l'Imperialisme

Benvinguts de nou al meu blog! En aquesta ocasió us presento un tema molt interessant que hem estat desenvolupamt les darreres setmanes. A classe hem treballat l'Imperialisme (s.XIX) d'una manera ben original i curiosa. Deixeu explicar-me. És probable que alguns de vosaltres hagueu llegit o com a mínim, sentit a parlar dels famosos còmics de Tintín, un jove periodista que viu aventures arreu del món, i que justament està ambientat en l'època del colonialisme Europeu. Doncs bé, una de les obres més conegudes i polèmiques de l'escriptor de Les Aventures deTintín, Hergé, parla precisament de l'Imperialisme europeu al Congo Belga. Aquest còmic s'anomena Tintín al Congo . La nostra tasca no era senzilla; haviem d'analitzar una vinyeta en concret del còmic que ens cridés l'atenció especialment, i buscar una semblança directa amb un aspecte de l'Imperialisme. Quasi totes les vinyetes mostraven un fet que anava completament lligat amb aquest, però ...